Yhteystiedot

Hilkka-Liisa Vuori
hilkka-liisa.vuori [et]
uniarts.fi
p. 0407016534

Johanna Korhonen
johanna.korhonen[et]
verkkotie.fi


Vox Silentii ry
c/o Vuori
Suopuronniitty 7b
02920 ESPOO
Suomi Finland

Musiikistamme

Musiikki meille on resonanssia ja harmoniaa. Soittimenamme on keho. Harjoitellessamme uusia lauluja, pohdimme niiden sointia meissä, sävelten suhteita toisiinsa ja niiden liikettä suhteessa kehoon ja tilaan.

Olennaisena puolena rukouslauluissa on teksti. Voidaan sanoa, että alistamme sävelen tekstille. Tai, ehkä paremmin sanottuna - joku muu vuosisatoja ennen meitä on tämän tehnyt. Sävelmät palvelevat tekstin merkitystä.

Sävelasteikot, joita käytämme poikkeavat perinteisestä duuri-molli tonaliteetista. Puhumme moodeista. Ne voi ymmärtää joko kirkkosävellajeina tai erilaisina tunnelmina. Tunnelmat voidaan kuvata adjektiiveilla, joita on yhtä paljon kuin on meidän tunteitamme. Musiikillisesti sävelmiä on helpompi kuvata. Käytämmme kahdeksaa eri moodia, autenttista ja plagaalista d-,e-,F- ja G-moodia. D-moodin keskeisin intervalli on korkea molliterssi, e-moodin karaktäärin luo korkea pieni sekunti, F-moodissa tavoittelemme pythagoralaista terssiä ja G-moodin tunnelmaa luo matala duuriterssi. Nämä kaikki siis suhteessa perusääneen. (Moodeista enemmän Vuoren kirjassa "Hiljaisuuden syvä ääni"). 

Kursseilla sävelasteikot opitaan matkimalla ja korvakuulolta, tunteen ja suunnan kautta. Kursseille osallistuminen ei edellytä mitään musiikinteorian tietämystä.

About our music

Vox Silentii was formed in 1992 in Helsinki, Finland. The ensemble is
specialised on liturgical music of Middle Ages and Early Middle Ages (also
called Gregorian chant).We make music by using a number of cornerstones which
our singing is based on.

Voice. For us, this is the link to the unseen. The voice is a movement of soul
which leads us into a quiet state. Voice is en entity, which is formed by a
basic sound and its harmony. Voice is resonance within the body.

Harmonic song. This is found in many old culturea and harmonics are most clearly
and brightly heard in old choral singing.

Modes. This basically means scales. The modes we use are based on
Pythagoras'concept of music and voice and also an the harmonic series. The
concept of mode is manifold. In ancient times, modes were believed to have a
special effect on a person depending on their character. Therefore, a mode is
also the vocal expression of human psychophysical space.

Space. This has great significance. The voice resonates in the body and the
space in which we are singing.At its best, the human voice sound rich and
diverse inside a church.

Contemplation, prayer. In the words of Mother Juliana of Norwich: "Our soul is
created to accommodate God and the sould dwells in God the Creator."